Ami och Ru har somnat in

Fredagen 29/9 somnade Ami och Ru för gott. Båda hade utvecklat beteendestörningar och Ru bitit hustrun. Ingen av dem fungerade med andra råttor och de orsakade mycket stress i flocken bara av att vara i samma rum. Orsaken till deras beteendeförändringar är troligen de samma som för Ummi, Zameo och Dessi (råttan) och för Ami & Ummis pappa. Mer om detta kommer jag att redovisa senare.

Jag har en rapport från en obduktion av Ummi som jag nu skall redovisa för SRS och skriva ner kommentarer kring. Förhoppningsvis går det att lära sig en hel del av vad som hänt. Materialet kommer att redovisas i Husråttan och här på bloggen.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej!
Beklagar sorgen! Både Ami och Ru var fina råttor, synd att det skulle bli såhär =( Genomgår liknande känslor just nu kan jag tänka. Avlivade våra två äldsta råttor i förrgår, Vince och Jules. Båda blev snabbt sämre av okända orsaker. Vince var antagligen helt blind (på bara några dagar) och ramlade ner och gick in i allt och betedde sig som om han var rädd hela tiden. Jules, han var så stel och gammal, orkade inte riktigt håla uppe huvudet och kunde inte tvätta sig... Ja jobbigt var det och nu saknar vi dom något enormt. Är i Värmland hos Daniel nu med Benu och Hai, var skönt att komma bort lite. Skriver mer på bloggen senare. Daniel hälsar! Kramar Sofie

Postat av: Metaphant

Så sorgligt. Jules och Vince har varit fina råttor. Jag har ju följt era öden de senaste ett och halvt åren, Och ni har båda varit mycket fina som husse och matte.

Hoppas nu att Benu & Hai håller i längden. Annars har vi som du vet planerat inför början av nästa år, en (eller kanske tre :-) )kull med helt obesläktade råttor. Vi har Irma här som visar allra bästa egenskaperna och vi får se vad de båda finskorna kan duga till. Just nu letar vi efter fäder som kommit upp i ålder och som varit stabila hela vägen, och vi letar efter den kolugna typen. Vi får se om där dyker upp något i Landskrona.

Jag har fyllt i anmälningslapparna till Göteborg och fixat tågbiljetter dit. Jag och dottern kommer upp.

2006-10-05 @ 23:46:04
URL: http://mossblomma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback