Vad händer hos oss?

Det är ett tag sen jag berättade om vad som händer här på Mossblommas. Alla bara växer utom Ummi som tyvärr varit riktigt sjuk i över en vecka nu. Han verkar börja återhämta sig. Troligen är det en hjärnblödning, men vi vet inget säkert förrän om ytterligare en vecka då vi avslutar medicineringen. Mer om detta senare.

Det har varit en omtumlande tid. Men kullarbetet har gett mersmak. Om planerna går som vi tänkt så har vi en kull framåt jul/nyår igen. Men mycket skall funka till dess.

Jag har börjat lära mig genetik via träffar kaninavelsföreningen anordnar här i Falkenberg. Mycket går att tillämpa rakt av. Det mesta är mycket tänkvärt. Nästa träff kommer bl a att handla om typningsgenetik. Intressant ämne som jag inte läst mycket av i råttsammanhang. Det brukar mest talas om färg och teckning. Jorr och Maria som leder träffarna har erfarenhet även av mus- och råttavel sen tidigare så jag känner mig inte fel alls.

Vi letar större burar. De kan aldrig bli stora nog. Ett bra lufkonditioneringssystem står också på listan. Lite temperaturreglering och luftrening är inte helt fel i vår lägenhet.

Och så funderar vi skarpt på att komma till Mariestad på utställningen där. Vi har ju Zameo, Dessi och kanske Italy som är gamla nog att få sin första bedömning. Ru är i minsta laget, gammal nog, men en långresa med utställning tar på råttorken en hel del. Vi får se med honom.

Jag har en massa foton tagna under helgen på Sydråttans träff på Ystad Djurpark. Vi hade det helt underbart. Bättre gäng finns inte. Djurparken med bad rekommenderas. Bra grillmöjligheter fanns också. Daniel höll ordning på ett möte (det kunde behövas ordning då vi hade sååå mycket att prata om hela tiden). :-) Konstaterade att mycket blå himmel och gul sol ger röd till lila hud. Moder natur har inte lärt sig färglära. Huden borde vara grön (lärde jag mig i lekis). Som tur är var det inte min hud som var/är röd. Jag avundas inte alla som snart skall ömsa skinn. Men vi hade det så bra att ingen tänkte på sånna trivialiteter.

Efter Mariestad vankas en träff i Danmark. Och sen blir det två utställningar i Skåne. Först för Sydsveriges Smådjursvänner och sedan en tvådagars med Sydråttan som värd den ena dagen. Frågan är om Stora Pet får rum i budgeten?

Skall lägga upp bilder så fort jag kan.


Kommentarer
Postat av: magdalena

Tack så mkt för underbara lilla Miu & en trevlig dag :) *kram*

2006-07-04 @ 11:29:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback